Naturen fjäskar och paj

Vad är det? Lilja? Giftig palm?

Det känns ändå lite som att naturen fjäskar för oss just nu, eller hur? Typ: världsläget är SÄMST men i NATUREN där rullar allt på som vanligt. Vilket känns himla skönt, faktiskt. Jag som blir allergisk, extremt trött och lite vemodig på våren blir ändå uppiggad av livskraften i det som växer. På en dag kan både den exotiska liljan (är det en lilja ens???), knasiga tulpaner, stockrosblad och hyacinter slå ut. Imponerande! 

Färg, färg, färg! Och inte kommer jag ihåg vad jag hade planterat. Blom-lotto!

Ett annat inslag – som inte fjäskar utan skrattar (tror jag) – är rådjuren. Jag har några youngsters som brukar komma förbi på morgonkvisten och oftast missar jag dem. Men nu när jag jobbar hemifrån kan jag dagligen springa ut och gasta åt dem att lämna mina tulpaner i fred. Jo, de ser mig. Men liksom många tonåringar plockar de liksom bara ur lurarna ur öronen, ropar ”vasaru?” och återvänder snart till skärmen (dvs rabatten). Om de kunde, skulle de liksom vinka lite slött med klöven som en artig granne (obs ej klövar på mina grannar, vad jag har sett i alla fall) för att sedan vända mig ryggen (baken) och fortsätta med sitt. Arrogansen! Blir makalöst provocerad. Fattar ni att jag har planterat cirka 200 tulpanlökar i min trädgård medelst handkraft? I mitt anletes svett? Fattar ni det, rådjursdjävlar? Fast de är hemskt gulliga. 
(Update: Har nu sprejat med Trico Garden, obs ej sponsrad, dvs utspädd fårtalg, i rabatten. Verkar funka! Effekten verkar inte bli smaskig Får i kål utan Vi äter grannarnas tulpaner istället. Perfekt!)

Vårpaj på det du har hemma
Men vänta, jag drog ju ihop en helt marvellous paj igår, bara så där. Om jag får säga det själv. Har du allehanda konstiga grönsaksrester hemma: gör en paj! Den här pajen är gjord på smör, vitt mjöl, en skvätt grädde och massa ost. Kruskakli, keso och kokosvatten får du ta en annan dag.

Till en lagom stor rund paj hade jag: 
Pajdeg: 
150 g smör
3 dl mjöl
ca 1 msk vatten

Fyllning: 
2 kokta potatisar
1 kvarts purjo (ljus och mjäll eller träig och mörkgrön del på purjon, spelar ingen roll)
½ förp fetaost
1 handfull kalamataoliver (med eller utan kärnor, du har väl omdöme nog att spotta ut kärnor om de dyker upp i munnen?)
2–3 soltorkade tomater i olja, strimlade
1 liten knippa färsk timjan
2 ½ dl mjölk (eller som jag, byt ut en del av mjölken till en gammal slatt nästan sur grädde)
3 ägg
Ca 2 dl riven ost (gärna med lite smak) 
Salt och nymalen svartpeppar

Gör så här:

  • Pajdeg: Finhacka ner smöret i mjölet, försök få det så finfördelat som möjligt. Tillsätt en liten skvätt vatten. Fös ihop till en boll och lägg i kyl minst 30 min, gärna längre. 
  • Sätt ugnen på 200 grader. Ta ut pajdegen, kavla eller tryck ut den i en rund form med höga kanter (har du en springform är det extra smidigt). Stick ut hål i botten med en gaffel. Förgrädda XXX minuter. 
  • Fyllning: Under tiden skär du potatisarna i mindre bitar och slantar purjon (skölj den först!). Repa av timjanblad från några av timjankvistarna. Riv osten. 
  • Vispa ihop mjölk och ägg. Blanda ner den rivna osten. Salta och peppra. 
  • Ta ut pajskalet. Fyll det med potatis och purjo. Strössla över soltorkade tomater, oliver, fetaost och timjan. Häll över äggstanningen. Grädda i ugnen i ca 30 minuter tills äggstanningen har stannat och pajen har fått fin färg. Enjoy! 

Lämna en kommentar